Wola Rusinowska – Statut

UCHWAŁA NR XL/329/2014

RADY GMINY MAJDAN KRÓLEWSKI

z dnia 14 października 2014 r.

w sprawie uchwalenia statutu Sołectwa Wola Rusinowska

Na podstawie art. 35 ust. 1, art. 48 ust. 1 w związku z art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) Rada Gminy Majdan Królewski po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami sołectwa Wola Rusinowska uchwala

Statut sołectwa Wola Rusinowska

Rozdział 1. Postanowienia ogólne

  • § 1.1. Sołectwo Wola Rusinowska jest jednostką pomocniczą Gminy Majdan Królewski, utworzoną przez Radę Gminy Majdan Królewski w drodze odrębnej uchwały. Ogół mieszkańców sołectwa Wola Rusinowska stanowi Samorząd Mieszkańców Wsi Wola Rusinowska.
  1. Sołectwo Wola Rusinowska, zwane dalej „sołectwem” działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:

1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.),

2) Statutu Gminy Majdan Królewski,

3) niniejszego statutu.

  1. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o Gminie należy przez to rozumieć Gminę Majdan Królewski.
  • § 2. Teren działania sołectwa obejmuje wieś Wola Rusinowska.

Rozdział 2. Organizacja i zakres działania

  • § 3. Organami sołectwa są:

1) zebranie wiejskie,

2) sołtys.

  • § 4. 1. Sołectwo organizuje i wspiera przedsięwzięcia swoich mieszkańców, zmierzające w szczególności do:

1) poprawy warunków życia,

2) zachowania porządku i bezpieczeństwa,

3) rozwoju oświaty, kultury, sportu i wypoczynku,

4) poprawy funkcjonowania i rozwoju infrastruktury,

5) poprawy warunków sanitarnych, ochrony środowiska i przyrody,

6) poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej i zabezpieczenia przeciwpowodziowego,

7) pobudzania społeczności lokalnej do samodzielnego rozwiązywania problemów sołectwa (wyzwalania inicjatyw społecznych),

8) tworzenia więzi lokalnych,

9) kształtowania postaw patriotyzmu lokalnego,

10) tworzenia pomocy sąsiedzkiej.

  1. W realizacji przedsięwzięć wymienionych w ust. 1 sołectwo współdziała z organami Gminy.
  2. Wójt Gminy może przekazać sołectwu składniki mienia komunalnego do wykorzystania.
  3. Wójt Gminy może upoważnić organy sołectwa do organizowania na terenie sołectwa imprez, wystaw, konkursów z zachowaniem ogólnie obowiązujących przepisów.
  • § 5. 1. Sołectwo poprzez zebranie wiejskie decyduje w następujących sprawach:

1) własności, użytkowania lub innych praw rzeczowych i majątkowych zwanych mieniem wiejskim,

2) wyboru i odwołania członków rady sołeckiej,

3) mienia komunalnego powierzonego sołectwu do administrowania, w sprawach bieżącego korzystania z tego mienia w zakresie zwykłego zarządu,

4) przeznaczenia środków finansowych będących w jego dyspozycji,

5) czynów społecznych.

  1. Sołectwo wyraża opinię we wszystkich istotnych dla interesów mieszkańców sprawach, a w szczególności:

1) planu zagospodarowania przestrzennego gminy i jego realizacji,

2) projektów rozstrzygnięć organów gminy w części dotyczącej sołectwa,

3) praw własności, użytkowania lub innych sprawach rzeczowych i majątkowych dotyczących mienia wiejskiego znajdującego się na terenie sołectwa,

4) celowości utworzenia nowego, poszerzenia istniejącego lub likwidacji sołectwa,

  1. Sołectwo występuje do organów gminy o rozpatrzenie spraw, których załatwienie przekracza jego możliwości,
  2. Sołectwo w celu integracji społecznego działania współdziała z organizacjami społecznymi i społeczno- zawodowymi.

Rozdział 3. Zebrania wiejskie.

  • § 6. 1. Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym w sołectwie.
  1. Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze.
  2. Do kompetencji zebrania wiejskiego należy w szczególności:

1) wyrażanie stanowisk oraz opinii w sprawach istotnych dla sołectwa i jego mieszkańców,

2) podejmowanie inicjatyw społecznych i gospodarczych przedstawianych organom Gminy,

3) uchwalenie zasad zarządu mieniem komunalnym przekazanym na rzecz sołectwa oraz rozporządzanie dochodami z tego źródła,

4) rozporządzanie mieniem komunalnym, które w dniu wejścia w życie ustawy o samorządzie terytorialnym, tj. w dniu 19 marca 1990 r., stanowiło mienie gminne sołectwa, w tym ustalenie opłat za korzystanie z tego mienia,

5) podejmowanie uchwał w innych sprawach dotyczących sołectwa, w tym przewidzianych w niniejszym statucie oraz innych przepisach prawnych.

  • § 7. 1. Zebranie wiejskie zwoływane jest przez sołtysa lub na pisemny wniosek: co najmniej 15 mieszkańców sołectwa uprawnionych do udziału w zebraniu.
  1. Wójt Gminy może zwołać zebranie z własnej inicjatywy.
  2. Zebrania wiejskie odbywają się w miarę istniejących potrzeb, nie rzadziej niż raz w roku.
  3. Zebranie wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców, powinno być zwołane na dzień przypadający w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku.
  4. O zebraniu wiejskim mieszkańcy sołectwa winni być powiadomieni co najmniej 7 dni przed jego terminem w sposób zwyczajowo przyjęty. Zawiadomienie powinno zawierać: informację, kto zwołuje zebranie, ewentualnie na czyj wniosek zebranie jest zwoływane, dokładne określenie daty, godziny i miejsca zebrania, podanie proponowanego porządku obrad.
  • § 8. 1. Wójt Gminy może zwołać wspólne zebranie wiejskie dwu lub więcej sołectw, celem realizacji wspólnych przedsięwzięć tj. przeprowadzenie akcji informacyjno-szkoleniowej, zebranie opinii na temat zmiany granic sołectw, scalenia gruntów, realizacja wspólnych inwestycji itp.
  1. Wspólne zebranie sołectw nie może podejmować uchwał dotyczących praw majątkowych sołectw.
  2. W czasie zebrania, o którym mowa w ust. 1 obradom przewodniczy wybrany większością głosów sołtys jednego z sołectw.
  3. Przy zwoływaniu i odbywaniu wspólnych zebrań mają zastosowanie przepisy niniejszego statutu dotyczące zwoływania i odbywania zebrań wiejskich.
  • § 9. 1. Zebranie wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim powiadomieni zgodnie z wymogami Statutu oraz bierze w nim udział co najmniej 5% uprawnionych do udziału w zebraniu mieszkańców sołectwa.
  1. W przypadku braku quorum określonego w ust. 1 zebranie wiejskie odbywa się po upływie 15 minut od wyznaczonego pierwszego terminu i jest ważne jeżeli bierze w nim udział co najmniej 10 uprawnionych mieszkańców sołectwa.
  2. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. Zwykła większość oznacza, że liczba głosów „za” przewyższa liczbę głosów „przeciw”. Głosów wstrzymujących nie bierze się pod uwagę.
  • § 10. Zebranie wiejskie prowadzi sołtys z zastrzeżeniem § 7 ust. 2.
  • § 11. W porządku obrad każdego zebrania powinna się znaleźć informacja o realizacji uchwał, wniosków i opinii zebrania poprzedniego, którą składa sołtys lub członek rady sołeckiej.
  • § 12. 1. W głosowaniu biorą udział jedynie uprawnieni mieszkańcy sołectwa.
  1. Wyniki głosowania ogłasza prowadzący zebranie bezzwłocznie.
  • § 13. W zebraniu mogą brać udział członkowie Rady Gminy, Wójt Gminy i pracownicy Urzędu Gminy np. dla referowania spraw i udzielania wyjaśnień. Poza tym w zebraniu mogą brać udział przedstawiciele instytucji i urzędów, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad.
  • § 14. 1. Z każdego zebrania wiejskiego sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) datę, miejsce, godzinę rozpoczęcia zebrania i oznaczenie, w którym terminie zebranie się odbyło oraz czas zakończenia zebrania,

2) liczbę mieszkańców biorących udział w zebraniu, stwierdzenie jego prawomocności,

3) nazwiska zaproszonych na zebranie gości i oznaczenie ich stanowisk,

4) zatwierdzony porządek obrad,

5) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz sformułowanie zgłoszonych wniosków,

6) treść podjętych uchwał oraz przyjętych wniosków i opinii,

7) podpis prowadzącego zebranie wiejskie i protokolanta.

  1. Numer protokołu z zebrania wiejskiego składa się z dwóch członów: cyfry arabskiej oznaczającej kolejny numer protokołu w danej kadencji samorządu wiejskiego oraz oznaczenie roku kalendarzowego. Nową numerację zaczyna się z początkiem każdej kadencji i kontynuuje aż do jej zakończenia.
  • § 15. 1. Wnioski z zebrań wiejskich powinny być niezwłocznie przekazane Wójtowi Gminy.
  1. Każdy mieszkaniec sołectwa ma prawo wglądu do protokołu, robienia z niego notatek i wyciągów.

Rozdział 4. Sołtys, rada sołecka

  • § 16. 1. Sołtys jest organem wykonawczym w sołectwie.
  1. Rada Sołecka pomaga sołtysowi w prowadzeniu i załatwianiu spraw sołectwa.
  2. Sołtysem i członkiem Rady Sołeckiej może być wybrany mieszkaniec sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze w wyborach do Rady Gminy.
  3. Pełnienie funkcji sołtysa czy członka rady sołeckiej ma charakter społeczny.
  • § 17. Do obowiązków i kompetencji sołtysa należy w szczególności:

1) organizowanie i koordynowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych mających na celu poprawę warunków życia społeczności sołeckiej,

2) zwoływanie zebrań wiejskich i przewodniczenie ich obradom,

3) reprezentowanie sołectwa przed organami Gminy,

4) przewodniczenie radzie sołeckiej,

5) realizacja uchwał zebrania wiejskiego,

6) prowadzenie zarządu, administracji i gospodarki tymi składnikami mienia, które gmina lub inne podmioty przekazały sołectwu do korzystania,

7) sporządzanie sprawozdań z działalności sołectwa,

8) wykonywanie innych zadań np. z zakresu obronności i ochrony pożarowej, zapobiegania klęskom żywiołowym oraz usuwania ich skutków,

9) uczestniczenie w sesjach Rady Gminy oraz współdziałanie z Wójtem Gminy w sprawach odnoszących się do sołectwa.

  • § 18. 1. Rada sołecka składa się z siedmiu osób.
  1. Sołtys wchodzi w skład rady sołeckiej.
  2. Do zadań rady sołeckiej należy:

1) przygotowywanie spraw do rozpatrzenia na zebraniu wiejskim, opracowanie projektów uchwał i wniosków,

2) występowanie do zebrania wiejskiego z inicjatywami na rzecz sołectwa, opiniowanie działań podejmowanych na rzecz sołectwa,

3) organizowanie wykonania uchwał zebrania wiejskiego,

4) podejmowanie współdziałania z instytucjami i organizacjami na rzecz rozwiazywania problemów sołectwa,

5) składanie informacji ze swej działalności na zebraniu wiejskim.

  • § 19. 1. Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem wiejskim i mogą być odwołani przez zebranie przed upływem kadencji, jeżeli nie wykonują swych obowiązków, naruszają postanowienia statutu sołectwa i uchwał zebrań wiejskich lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego ich w opinii środowiska.
  1. Z wnioskiem o odwołanie może zwrócić się do zebrania wiejskiego Wójt Gminy lub grupa mieszkańców sołectwa posiadających czynne prawo wyborcze w wyborach do rady gminy, licząca co najmniej 10% uprawnionych do udziału w zebraniu (wg stanu na dzień złożenia wniosku).
  2. Wniosek o odwołanie, o którym mowa w ust. 2 musi zawierać uzasadnienie oraz podpisy uprawnionych i jest rozpatrywany na następnym zebraniu wiejskim w ciągu 1 miesiąca od zgłoszenia wniosku. Wniosek bez uzasadnienia pozostawia się bez biegu.
  3. Uchwała o odwołanie z zajmowanej funkcji podejmowana jest po wysłuchaniu zainteresowanego w głosowaniu tajnym i dla swej ważności wymaga bezwzględnej większości ważnie oddanych głosów (głosów „za” – 50% + 1).
  4. Odwołanie nie może nastąpić zaocznie, chyba że osoba, której wniosek dotyczy, została prawidłowo zawiadomiona i nie stawiła się na zebranie bez usprawiedliwienia.
  5. Odwołanie sołtysa jest równoznaczne z odwołaniem rady sołeckiej.
  6. Mandat sołtysa lub członka rady sołeckiej wygasa też w następujących przypadkach:

1) utraty biernego prawa wyborczego,

2) skazania prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego,

3) zrzeczenia się pełnienia funkcji sołtysa lub członka rady sołeckiej,

4) śmierci.

  1. W razie zrzeczenia się funkcji przez sołtysa, może on nadal pełnić swoje obowiązki do czasu wyboru nowego sołtysa.
  • § 20. 1. W przypadku konieczności przeprowadzenia wyborów uzupełniających sołtysa przed upływem kadencji – Wójt Gminy w terminie do 30 dni od wystąpienia tego zdarzenia wydaje zarządzenie w sprawie wyborów sołtysa.
  1. Wybory uzupełniające sołtysa i rady sołeckiej odbywają się według zasad określonych w rozdziale 5 statutu sołectwa.

Rozdział 5. Wybory sołtysa i rady sołeckiej

  • § 21. 1. Po upływie kadencji wybory sołtysa przeprowadzane są w terminie i miejscu określonym zarządzeniem Wójta Gminy – w ciągu 6 miesięcy, licząc od daty jego wyboru na stanowisko Wójta Gminy.
  1. Sołtys i rada sołecka sprawują swoje funkcje do czasu objęcia funkcji przez nowo wybranego sołtysa i radę sołecką.
  2. Wójt Gminy w zarządzeniu, o którym mowa w ust. 1 ustala kalendarz wyborczy i ogłasza go w formie obwieszczenia co najmniej na 30 dni przed terminem wyborów sołtysów.
  • § 22. Wójt Gminy w zarządzeniu, o którym mowa w § 21 ust. 1 powołuje Pełnomocnika Wójta Gminy ds. wyborów sołtysów zwanego dalej Pełnomocnikiem.
  • § 23. 1. Sołtys sołectwa wybierany jest w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, powszechnym, z zachowaniem zasady równości, spośród nieograniczonej liczby kandydatów przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania w wyborach do samorządu gminnego.
  1. Zgłoszenia kandydatów na sołtysa wraz z oświadczeniem kandydata o wyrażeniu zgody na kandydowanie i listą co najmniej 20 uprawnionych mieszkańców sołectwa, popierających jego kandydaturę należy składać do Pełnomocnika w terminie ustalonym w kalendarzu wyborczym (najpóźniej na 20 dni przed dniem wyborów) w godzinach pracy Urzędu Gminy.
  2. Wykaz osób popierających kandydata na sołtysa powinien być sporządzony jednostronnie na formularzu opatrzonym nagłówkiem „Wykaz osób popierających kandydaturę (imię i nazwisko) na funkcję sołtysa sołectwa (nazwa sołectwa)”i powinien zawierać co najmniej imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer dowodu osobistego (lub numer PESEL) oraz własnoręczny podpis osoby popierającej.
  3. Zgłoszenie kandydata powinno również zawierać dane osobowe jednego lub dwóch kandydatów do składu sołeckiej komisji wyborczej.
  4. Wójt Gminy w formie obwieszczenia podaje do wiadomości mieszkańców sołectwa listę kandydatów na sołtysa oraz datę wyborów i adres lokalu wyborczego – najpóźniej na dwa tygodnie przed wyznaczonym terminem wyborów.
  5. Kandydat na sołtysa w każdej chwili może złożyć rezygnację z kandydowania. W przypadku złożenia rezygnacji z kandydowania przez wszystkich kandydatów na sołtysa – wyborów w sołectwie nie przeprowadza się.
  6. Wybory sołtysa przeprowadza sołecka komisja wyborcza.
  7. Sołecką komisję wyborczą w składzie co najmniej 3 osobowym powołuje zarządzeniem Wójt Gminy najpóźniej na 10 dni przed terminem wyborów.
  8. Dwie osoby do składu komisji deleguje Wójt Gminy spośród pracowników samorządowych. Radę Gminy w składzie komisji reprezentują radni wyznaczeni przez Przewodniczącego Rady Gminy.
  9. Członkowie komisji wyborczej pracują społecznie wg zasad określonych w regulaminach i wytycznych stosowanych przy wyborach do rad gmin.
  10. Druki protokołów głosowania dla komisji wyborczej, spisy wyborców oraz karty do głosowania dostarcza Wójt Gminy.
  11. Wybory przeprowadza się w godzinach od 8.00 – 16.00.
  12. Do zadań Pełnomocnika Wójta Gminy ds. wyborów sołtysów należy:

1) przyjmowanie zgłoszeń kandydatów na sołtysa,

2) podanie do publicznej wiadomości obwieszczeń o zarejestrowanych kandydatach,

3) nadzór nad przeprowadzeniem wyborów przez sołecką komisję wyborczą,

4) przyjęcie protokołów od sołeckiej komisji wyborczej.

  1. Do zadań sołeckiej komisji wyborczej należy:

1) przygotowanie kart do głosowania, w tym ostemplowanie ich pieczęcią okrągłą z napisem: Sołecka Komisja Wyborcza

2) przeprowadzenie głosowania,

3) ustalenie wyników głosowania,

4) sporządzenie protokołu z głosowania,

5) podanie do publicznej wiadomości wyników wyborów.

  • § 24. 1. Na karcie do głosowania wymienia się w kolejności alfabetycznej nazwiska i imiona kandydatów na sołtysa.
  1. Wyborca może oddać głos tylko na jednego kandydata.
  2. Wyborca głosuje, stawiając znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska jednego z kandydatów.
  3. Jeżeli znak „X” postawiono w kratce z lewej strony obok nazwisk dwóch lub więcej kandydatów albo nie postawiono tego znaku obok nazwiska żadnego kandydata, głos uznaje się za nieważny.
  4. W przypadku głosowania na jednego kandydata, wyborca głosuje na kandydata, stawiając znak „X” w kratce oznaczonej słowem „TAK” z lewej strony obok nazwiska kandydata. Postawienie znak „X” w kratce oznaczonej słowem „NIE” z lewej strony obok nazwiska kandydata oznacza, że jest to głos ważny oddany przeciwko wyborowi kandydata na sołtysa.
  5. Dopisanie na karcie do głosowania dodatkowych nazwisk lub nazw albo poczynienie innych dopisków poza kratką nie wpływa na ważność oddanego głosu.
  6. Nieważne są karty do głosowania całkowicie przedarte oraz inne niż ustalone przez Wójta Gminy.
  7. Za wybranego na sołtysa uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę ważnie oddanych głosów.
  8. W przypadku, gdy dwóch lub więcej kandydatów otrzyma te samą liczbę głosów, o wyborze sołtysa rozstrzyga losowanie przeprowadzone przez Pełnomocnika w obecności sołeckiej komisji wyborczej. W losowaniu mają prawo uczestniczyć zainteresowani kandydaci.
  9. Jeżeli zostanie zgłoszony tylko jeden kandydat na sołtysa – wybory przeprowadza się, z tym że tego kandydata uważa się za wybranego, jeżeli w głosowaniu uzyskał więcej niż połowę ważnie oddanych głosów (50% + 1).
  10. Gdy kandydat na sołtysa nie uzyska wymaganej ilości głosów, oznacza to że nie dokonano wyboru sołtysa, wówczas Wójt Gminy zarządzeniem wyznacza nowy termin wyborów.
  11. Nowy termin wyborów ustala Wójt Gminy również w przypadku, gdy w terminie, o którym mowa w § 23 ust. 2 nie zgłoszono żadnego kandydata na sołtysa.
  12. Protesty wyborcze składane są do Wójta Gminy. O protestach rozstrzyga Rada Gminy oraz stwierdza ważność wyborów. Stanowisko Rady Gminy jest ostateczne.
  • § 25. 1. Do wyboru rady sołeckiej uprawnione jest najbliższe zebranie wiejskie, które odbywa się po wyborach sołtysa.
  1. Zebranie wiejskie, o którym mowa w ust. 1 zwołuje Wójt Gminy lub nowo wybrany sołtys, podając miejsce, dzień i godzinę oraz porządek zebrania.
  • § 26. 1. Wybory członków rady sołeckiej przeprowadza się w głosowaniu tajnym.
  1. Głosowanie przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej trzech osób wybranych spośród uprawnionych uczestników zebrania.
  2. Członkiem komisji skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca na członka rady sołeckiej.
  • § 27. 1. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:

1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,

2) przeprowadzenie głosowania,

3) ustalenie wyników wyborów,

4) sporządzenie protokołu o wynikach wyborów,

5) ogłoszenie wyników wyborów.

  1. Protokół komisji skrutacyjnej podpisują członkowie tej komisji.
  • § 28. Wybory rady sołeckiej odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów, zgłoszonych bezpośrednio na zebraniu przez uprawnionych uczestników zebrania.
  • § 29. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

Rozdział 6. Postanowienia dotyczące mienia komunalnego i gospodarki finansowej sołectwa.

  • § 30. 1. Sołectwo nie posiada własnego mienia, ale może korzystać z przekazanego mu mienia komunalnego w granicach zwykłego zarządu, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  1. Zwykły zarząd oznacza w szczególności:

1) korzystanie z mienia zgodnie z przeznaczeniem,

2) załatwianie bieżących spraw związanych z eksploatacją mienia

3) utrzymanie mienia w należytym stanie poprzez dokonywanie bieżących remontów, napraw, konserwacji.

  1. Sołectwo nie tworzy własnego budżetu, a gospodarka finansowa sołectwa prowadzona jest w ramach budżetu Gminy przy zastosowaniu kryteriów: celowości, zgodności z prawem, rzetelności i gospodarności.
  2. Rada Gminy corocznie rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie Gminy środków stanowiących fundusz sołecki.
  3. Środki finansowe z funduszu sołeckiego przeznacza się na realizację przedsięwzięć określonych we wniosku sołectwa, składanym zgodnie z ustawą z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim, stanowiących zadania własne gminy i służących poprawie warunków życia mieszkańców.

Rozdział 7. Nadzór nad działalnością sołectwa.

  • § 31. 1. Nadzór nad działalnością sołectwa sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem, celowości, rzetelności, gospodarności.
  1. Nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje Rada Gminy i Wójt Gminy.
  • § 32. 1. Wójt Gminy, jeżeli uzna, że uchwały i opinie zebrania wiejskiego wykraczają poza zakres przekazanych mu kompetencji lub są sprzeczne z prawem powinien wstrzymać ich realizację, zawiadamiając równocześnie Radę Gminy.
  1. Zebranie wiejskie może wnieść sprzeciw do Rady Gminy na działanie Wójta Gminy, o którym mowa w ust. 1, gdy narusza ono istotne interesy mieszkańców.
  2. Rada Gminy, po zbadaniu sprzeciwu, o którym mowa w ust. 2, ostatecznie rozstrzyga sprawę.
  • § 33. Rada Gminy dokonuje oceny pracy sołectwa.

Rozdział 8. Postanowienia końcowe.

  • § 34. W sprawach nieuregulowanych w statucie sołectwa mają zastosowanie przepisy Statutu Gminy i ustaw.
  • § 35. Zmiana statutu wymaga podjęcia uchwały przez Radę Gminy.
  • § 36. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.

Przewodniczący Rady Gminy

Bogusław Godek

Zobacz też na: http://edziennik.rzeszow.uw.gov.pl/#/legalact/2014/2879/