Obowiązek meldunkowy
Każdy, kto mieszka w Polsce, powinien pamiętać o tym, że jest obowiązek meldunkowy. Dotyczy on obywateli polskich oraz cudzoziemców.
Zmieniasz miejsce zamieszkania? A może wracasz z zagranicy i nie masz meldunku w Polsce ? Pamiętaj, żeby się zameldować. Możesz to zrobić przez internet albo w urzędzie gminy.
Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące.
Możesz to zrobić:
- w urzędzie albo przez internet,
- osobiście albo przez pełnomocnika. Dowiedz się w urzędzie, jak załatwić sprawę przez pełnomocnika.
Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny wykonują obowiązek meldunkowy za osoby, które:
- nie mają zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
- mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).
Kiedy się zameldować na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące:
● najpóźniej w 30. dniu od przybycia do miejsca zamieszkania,
● jeśli mieszkasz na stałe pod konkretnym adresem — zamelduj się na pobyt stały,
● jeśli mieszkasz tymczasowo pod innym adresem niż adres twojego zameldowania i będziesz tam mieszkać dłużej niż 3 miesiące (ale nie chcesz zmieniać obecnego adresu zameldowania) — zamelduj się tam na pobyt czasowy.
Czy musisz to zrobić osobiście
Możesz zameldować się osobiście lub może to zrobić w twoim imieniu pełnomocnik. Dowiedz się w urzędzie, jak to zrobić.
Gdzie zgłosić zameldowanie
W urzędzie gminy, na terenie której będziesz teraz mieszkać.
Ile zapłacisz
Usługa zameldowania jest bezpłatna.
Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu:
- na pobyt stały — jest bezpłatne,
- na pobyt czasowy — kosztuje 17 zł.
Co przygotować
- jeśli jesteś właścicielem lub masz inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować — przynieś:
- JEDEN z następujących dokumentów, który to potwierdzi, na przykład:
- umowa cywilnoprawna, na przykład umowa najmu,
- odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
- decyzja administracyjna,
- orzeczenie sądu,
- formularz zgłoszenia pobytu stałego lub formularz zgłoszenia pobytu czasowego – pobierz i wypełnij w domu albo zrób to w swoim urzędzie gminy. Możesz też poprosić urzędnika, żeby wydrukował wypełniony formularz z systemu,
- dokument tożsamości: dowód osobisty lub paszport,
- JEDEN z następujących dokumentów, który to potwierdzi, na przykład:
- jeśli NIE jesteś właścicielem i nie masz też innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować — przynieś:
- dokument, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu,
- formularz zgłoszenia pobytu stałego- otwórz plik w nowym oknie lub formularz zgłoszenia pobytu czasowego- otwórz plik w nowym oknie — pobierz i wypełnij w domu albo zrób to w swoim urzędzie gminy. Możesz też poprosić urzędnika, żeby wydrukował wypełniony formularz z systemu,
- dokument tożsamości: dowód osobisty lub paszport.
Na formularzu zgłoszenia twojego pobytu musi się podpisać i potwierdzić twój pobyt właściciel lub inny podmiot, który ma tytuł prawny do mieszkania.
Ile będziesz czekać
Urzędnik zamelduje cię od razu po otrzymaniu twojego zgłoszenia.
Po zameldowaniu na pobyt stały urzędnik wyda ci zaświadczenie o zameldowaniu. Jeśli meldujesz się na pobyt czasowy i chcesz dostać zaświadczenie — złóż wniosek.
Przez internet
Jeśli chcesz złożyć formularz przez ePUAP — potrzebujesz profilu zaufanego (eGo). Pozwala on potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, by nikt nie mógł się pod ciebie podszyć.
Wymelduj się z pobytu stałego.
Zmieniasz miejsce stałego zamieszkania? Wymelduj się. Sprawdź, jak to zrobić.
Kto musi wymeldować się z pobytu stałego
Każdy, kto jest zameldowany na pobyt stały i wyprowadza się z tego miejsca.
Możesz wymeldować się również przez pełnomocnika. Dowiedz się w urzędzie, jak to zrobić.
Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny wymeldowują z pobytu stałego osoby, które:
- nie mają zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
- mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).
Kiedy się wymeldować
Najpóźniej w dniu, w którym wyprowadzasz się z miejsca zameldowania na pobyt stały. Możesz zrobić to podczas meldowania się w nowym miejscu pobytu. Urzędnik zamelduje cię wtedy w nowym miejscu i automatycznie wymelduje z poprzedniego.
Jeśli zgłosisz zgon w urzędzie stanu cywilnego — osoba zmarła zostanie automatycznie wymeldowana. Nie musisz oddzielnie zgłaszać wymeldowania tej osoby.
Gdzie zgłosić wymeldowanie
Masz 2 możliwości. Możesz się wymeldować w urzędzie gminy, na terenie której:
- masz meldunek na pobyt stały,
- będziesz mieszkać — możesz się wymeldować automatycznie podczas meldowania się w nowym miejscu pobytu.
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
Co przygotować
- formularz zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu stałego – pobierz i wypełnij w domu albo zrób to w urzędzie gminy. Możesz też poprosić urzędnika, żeby wydrukował wypełniony formularz z systemu,
- dokument tożsamości: dowód osobisty albo paszport.
Ile będziesz czekać
Urzędnik wymelduje cię od razu po otrzymaniu twojego zgłoszenia.
Zgłoś wyjazd za granicę.
Wyjeżdżasz za granicę na dłużej niż 6 miesięcy? Planujesz na stałe wyjechać z Polski? Zgłoś swój wyjazd najpóźniej w dniu, w którym opuszczasz kraj. Możesz to zrobić przez internet albo w urzędzie.
Kto musi zgłosić wyjazd za granicę
Każda osoba, która:
- chce wyjechać za granicę na dłużej niż 6 miesięcy, ale planuje wrócić do kraju,
- planuje na stałe wyjechać z Polski — zostanie wtedy automatycznie wymeldowana z miejsca pobytu stałego lub czasowego.
Możesz zgłosić swój wyjazd przez pełnomocnika. Dowiedz się w urzędzie, jak to zrobić.
Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny zgłaszają wyjazd za granicę osób, które:
- nie mają zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
- mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).
Kiedy zgłosić wyjazd
Najpóźniej w dniu, w którym wyjeżdżasz.
Gdzie zgłosić wyjazd
W urzędzie gminy, na terenie której mieszkasz.
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
Co przygotować
- formularz zgłoszenia wyjazdu za granicę – pobierz i wypełnij w domu albo zrób to w swoim urzędzie gminy. Możesz też poprosić urzędnika, żeby wydrukował wypełniony formularz z systemu,
- dokument tożsamości: dowód osobisty albo paszport.
Ile będziesz czekać
Urzędnik przyjmie twoje zgłoszenie od razu.
Jeśli zgłaszasz wyjazd, który będzie trwał ponad 6 miesięcy, i zamierzasz wrócić do kraju — po powrocie do Polski zgłoś swój powrót.
Zgłoś powrót z zagranicy.
Wracasz z zagranicy, a twój wyjazd trwał dłużej niż 6 miesięcy? Zgłoś swój powrót. Możesz to zrobić przez internet albo w urzędzie gminy. Masz na to 30 dni od powrotu.
Kto musi zgłosić powrót z zagranicy
Każdy, kto był za granicą dłużej niż 6 miesięcy i zgłosił ten wyjazd w urzędzie gminy.
Możesz zgłosić swój powrót również przez pełnomocnika.
Co przygotować
- formularz zgłoszenia powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej – pobierz i wypełnij w domu albo zrób to swoim urzędzie gminy. Możesz też poprosić urzędnika, żeby wydrukował wypełniony formularz z systemu,
- dokument tożsamości: dowód osobisty albo paszport.
Gdzie zgłosić powrót
W urzędzie gminy, na terenie której mieszkasz po powrocie z zagranicy.